Glöden från brännaren stiger över skyltmakaren Ibrahim Hassans huvud. Med stadig hand och omsorgsfull koncentration böjer han det smala och bräckliga glasröret över lågan till en S-liknande figur. Ibrahim är en av få neonhantverkare kvar i Sverige. Ett yrke som möter tuff konkurrens i den nya billigare tekniken.

– Min minsta pojke var intresserad när han var yngre. Men när han observerade att det var jobbigt och tidskrävande gav han upp och sa: “Pappa, ditt jobb är gammaldags!”

Ibrahim Hassan böjer ett glasrör i en låga från en av sina brännare. I förgrunden ser man brännaren med texten "THE EGL COMPANY INC 6642010 MADE IN USA". En stark gulorange låga flammar upp från ena kanten på brännaren. Genom lågan ser man Ibrahim som sitter bakom brännaren och tittar fokuserat på det smala glasröret som han håller i lågan med båda händerna. Han har fått till en lätt böj på glaset. I bakgrunden ser man ena väggen av hans arbetsrum. Uppe i vänstra hörnet har han en dammsugare uppe på en hylla.

Text och foto: Emil Lindberg


Molnen mörknar och tjocknar. Vinden böjer trädkronorna från sida till sida. Regnet börjar successivt blöta ner gatorna och skapar grumliga speglar i asfalten bakom Gamlestads torg. Naturförhållanden som går under epitetet “Göteborgsväder”.

Neon är ett grundämne som finns i låga halter i atmosfären. Det är även en ädelgas utan vare sig lukt smak eller färg. Gasen utvinns ur luften för att sedan användas i bland annat lysrör. När gasen är vakuumförsluten i ett elektriskt glasrör utsänder neonet ett orangerött ljus.

Genom en ytterdörr i genomskinlig plast skiner ett starkt och varmt lysrörsljus. Det är Euro Neon, en liten industrilokal inträngd på en parkering mellan ett arbetarfik och ett företag som köper, säljer och exporterar lastbilar och maskiner. Euro Neon är en verkstad som tillverkar skyltar av olika slag; led-ljus, ljuslådor, graverad mässing, skyltar utsmyckade med blinkande glödlampor – och inte minst, det namnet skvallrar om; neonskyltar.

Argon, men även helium, är andra ädelgaser som utsänder ett blåaktigt ljus när de kommer i kontakt med elektricitet. För att få fram andra färger tillsätter man färgpulver till ädelgasen, till exempel kvicksilver.

I verkstaden är väggarna fyllda av skyltar. Det är dock ägaren, och den enda anställda, Ibrahim Hassan och hans leende blick som man först möts av vid plastdörren innan man kommer in i värmen.

– Välkommen! Godmorgon. Varsågod, kom in och sitt.

”Vilken stil det är på en neonskylt, jämfört med en i plast!”

Freddy Johansson, neonfantast

Metoden för att ljussätta med neon och andra ädelgaser förfinades och populariserades av fransmannen Georges Claude, 1915. Källa: NE.se

Inte bara väggarna är överbelamrade, även skrivbord och arbetsbord är helt täckta av påbörjade projekt, skisser och verktyg. Ibrahim pausar i sitt arbete med en led-försedd lådskylt och tar ett sista bloss på sin cigarett innan han sätter sig ner bakom sitt skrivbord. Illa kvickt flyger han upp igen,
bjuder på kaffe och leder vägen in till
sitt större arbetsrum.

Led (eng. light emitting diod), eller lysdiod, är en uppfinning från 1920-talet som använder sig av halvledarteknik. Inne i systemet utsätts ett material för elektromagnetisk strålning och alstrar därmed ett ljus. Aluminium och kisel är några av de vanliga mineralerna som används som material. Källa: alltomled.se

För att vara en skyltverkstad specialiserad inom ljusskyltar är arbetsrummet lite väl mörkt när han öppnar dörren och stegar in. Det blir det dock fort ändring på. Med ett knapptryck, efterföljt av ett frätande surr, har Ibrahim tänt fyra stora neonskyltar som lyser upp hela rummet. I takt med att neongasen sprider sitt hypnotiska sken i rummet, sprider sig även ett stolt leende över Ibrahims ansikte. En välkomnad kontrast till regnrusket utanför.

Skyltmakaren Ibrahim, 73, böjer glasrör för att sedan vakuumförsluta och pumpa in neongas. Slangen han har i munnen är kopplad till röret, vilken han blåser luft i för att glaset inte ska krympa och gå i kras när det tas bort från lågan.

Neonljus och neonskyltar har länge varit ett inslag i Göteborgs stadsbild. Allt från Centralstationen till biografer till den hyllade skylten på blomsterbutiken i Majorna pryds av neon. Det är svårt att föreställa sig staden utan dessa lysande färger i natten. Men allt fler skyltar plockas ner eller släcks runtom i landet, vilket neonfantasten Freddy Johansson kan intyga.

– I snitt hälften av skyltarna har försvunnit.

Sedan 1996 har Freddy haft som hobbyprojekt att åka land och rike runt för att fotografera neonskyltar. Han har tagit kort på cirka 4000 skyltar, som han på senare år har laddat upp på en hemsida med hjälp av sin son. Han säger att det tidigare har funnits uppemot 330 000 skyltar.

– Nu är det ju så att led håller på att ta över. Men vilken stil det är på en neonskylt, jämfört med en i plast!

Porträttbild på Tommy Gustafsschiöld i halvfigur. Han har en svart tröja och ett guldhasband, samt ett par fyrkantiga glasögon. Han blickar rakt in i kameran. Bakom honom ser man olika neonljuskonstellationer; till vänster neonrör i turkos; och till höger neonrör i gult.
Tommy Gustafsschiöld, 47. Neonglasblåsare.
Foto: Nordiska Neon & Diod AB

Visst är det så att ny och billigare teknik utmanar det tidskrävande och resurstunga hantverket.

– Det började bli färre neonskyltar 2008, när led började ta plats, säger Tommy Gustafsschiöld, neonglasblåsare för Nordiska Neon & Diod i Västerås.

I sällskap med Ibrahim är han en av de sista yrkesverksamma i Sverige.

– Det är nog bara han och jag i hela Sverige, kanske i hela Skandinavien. Bortsett från ett ställe i Danmark. Alla konkurrenter har lagt ned.

Trots att led är mer begränsat än neon när det kommer till färgval och flexibilitet, ställer sig Tommy positiv till den nyare tekniken.

– Led är ett funktionellt komplement, men i mina ögon är det fortfarande under utveckling. Det är också billigare i drift.

Även Ibrahim uppger att en av anledningarna till att folk
väljer bort neon för led är att det uppfattas som dyrt.

Halvbild på Ibrahim som tar ett bloss från sin cigarett. Det glöder från cigaretten och ett lätt rökmoln bildas strök under den. Ibrahim har svart tröja på sig. Han sluter ögonen och ser ut att njuta. Ovanför honom ser man skymten av två led-bokstäver som lyser i rött och grönt. De avger även ett rött och ett grönt sken på ibrahims hjässa. Till väsnter i bilden ser man en mässingsskylt med löv och snirkliga bokstäver: "God bless our home". En almacka hänger längst till vänster i bild.
Ibrahim tar ett bloss från sin cigarett under skenet från två ljuslådor i led.

– Man kan inte strunta i neon. Det är finare än led. Man säger att led är som Volkswagen och neon är som Cadillac. Efter två år dör led. Neon håller minst åtta år, och som mest 18 år. Och det finns några saker som man kan göra med neon som man inte kan göra med vanlig led-lampa, säger Ibrahim och pekar upp mot en liten snirklig neonskylt medan han bekvämt sjunker ner i sin skrivbordsstol.

Han säger att det var mer neon i Göteborg när han kom till Sverige för omkring 30 år sedan, tänder sedan en cigarett och fäster en tom blick i luften.

Led är som Volkswagen och neon är som Cadillac.

Ibrahim Hassan, skyltmakare

Han är väl över pensionsålder, men fortsätter komma till jobbet varje dag.

– Jag kan inte stanna hemma och bara sitta.

Alla de gånger han flyger upp från sitt skrivbord för att visa något eller servera kaffe vittnar om hans rastlöshet. Han berättar om första gången han kom i kontakt med ädelgasen i hemlandet Libanon.

– Jag var tio år när min äldsta bror tog mig till stan, och vi passerade en restaurang med en stor skylt som lyste grönt – “Welcome”. Min bror tog mig i armen och sa: “Kolla, kolla!”. Jag bara: “wow”, Ibrahims ögon gnistrar och händerna gestikulerar yvigt när han minns tillbaka.

– Det var mycket neonskyltar i Libanon under 50- och 60-talet. På falafelkioskerna. Överallt! Det var som i Frankrike.

I sin ungdom gick han som lärling hos en privat skyltfirma i huvudstaden Beirut. Han trivdes där, fick jobb som skyltmontör och tillverkade bokstäver för dem i cirka 20 år.

– Vi var som en familj. Vi firade jul ihop och jag blev alltid bjuden på middagar hos min chef.

(Klicka på pilarna för att se nästa bild i bildspelet.)

Ibrahim pratar gärna om skyltar han har satt upp och utmaningarna som följer med yrket. Han bläddrar i sin bok där han dokumenterat sina kreationer. Passionen för hantverket är tydlig.
– Varje dag upptäcker man något nytt med neon.

Som 30-åring flydde Ibrahim krigets Libanon och anslöt till sin familj som redan hade flyttat till Sverige. Han sökte direkt upp Göteborgs Text-och skyltfabrik och började som praktikant.

– Första dagen fick jag göra en ljuslådeskylt i mässing till Vetlanda flygplats. Det var som en leksak jämfört med vad jag hade gjort i Libanon.

Han blev fort anställd inom företaget och jobbade där i cirka sju år innan han startade eget. Euro Neon var dubbelt så stort när det öppnade och hade som mest åtta anställda utöver Ibrahim.

– Jag betalade deras lön och blev pank i slutet av året! säger han med ett bullrande skratt.

Numera är han helt själv i verkstaden, men får hjälp av sina söner när han ska montera skyltar av större slag. Och den yngsta sonen som gav upp att lära sig pappans jobb när det visade sig vara för mödosamt? Han jobbar idag med IT.

Trots att Ibrahim inte har någon lärling att föra vidare sina hantverkskunskaper till så är han övertygad om att neonet har en framtid.

– Jag ser att många vill ha neon. Ungdomar är intresserade och tycker att det är fint.

Rund bild på Josefin Eklund som har armarna uppe på en bordsskiva. Bordsskivan är blank och speglar Josefins armar och händer. I händerna håller hon ett neonrör som lyser starkt gult, skenet lyser upp hela hennes ansikte. Hennes blick är fäst på neonröret, medan hennes ena handled täcker hennes mun. I bakgrunden skymtar man ett mörkt rum som är upplyst av olika neonrör i färgerna blått och lila.
Konststudenten Josefin Eklund, 29, har hittat sin nisch i neon.
Foto: Freija Edlund

Hela telefonen skakar i handen av det inkommande samtalet. Det blir ett tydligt avbrott i intervjun när ringsignalen överröstar konstnärsstudenten Josefin Eklund.

– Oj, det är hos mig! Ursäkta mig. Det är en bekant som ska hämta en beställning.

Det kommer att ringa en gång till i Josefins mobil under intervjuns gång, vilket bara visar en bråkdel av hur mycket hon har på gång. Hon studerar på Göteborgs konstskola. På fritiden designar hon olika konstverk som hon säljer på sin hemsida och på Instagram; både skulpturer och målningar, men framförallt neonljusinstallationer. Hon har även ställt ut sina verk vid ett flertal tillfällen, senast i Stockholm på den feministiska utställningen MissChiefs. Hon var en av de tio som blev noggrant utvalda i Sverige.

Just nu sitter hon i karantän i sin tomma lägenhet, då hennes pojkvän testade positivt för covid-19.

– Väldigt tomt, väldigt tråkigt, säger Josefin sorgset.

Hon är mitt uppe i en flytt och har alla sina neonverk i Stockholm, som annars brukar lysa upp hennes lägenhet.

Stor bild på Josefin som sitter ner på någon slags soffa. Man ser bara hennes överkropp. Hon har armarna på sina knän. Hon tittar rakt in i kameran. I bakgrunden ser man en av hennes neoninstallationer; neonrör i blåa färger som har en snirklig form.
– Jag är starkt negativ till led av många anledningar. Det kommer från Kina; plast; billigt; otrevligt starkt ljus. Producenterna lurar oss att det är neon, kallar det neon-led. De gör det för att glida på neonnamnet. Säger att det är miljövänligt fast det inte är det. Det går inte heller att laga. Ett billigt alternativ som försöker ta över, det går inte jämföra. Jag blir ledsen när folk köper led – ni skulle kunna få ha det så mycket bättre! säger Josefin om led-ljus.
Foto: Freija Edlund

Jag blev helt tagen. Inget har påverkat mig så mycket.”

Josefin Eklund, neonkonstnär

– Det har varit så dött. Det är tomt på neon hemma just nu. Som mest har jag haft sju eller åtta verk hemma. Det var lite som en lagerplats här och jag använde väggarna för att känna in verken när de var installerade och på plats. Väldigt många av de som kom och hälsade på tyckte att det var fint och mysigt.

Just hur gasljuset samspelar med rum och miljöer var en av de kvaliteter som fick henne att fastna för neon som uttrycksmedel.

– Jag blev helt tagen. Inget har påverkat mig så mycket. Det är fascinerande hur det avger mer ljus, hur det smittar av sig på rummen, att det kan vara i så många olika färger som inte matchar men ändå ta så stor plats.

(Klicka på pilarna för att se nästa bild i bildspelet.)

Josefin tycker att det är spännande hur neonljuset förändras i relation till sin miljö.
– Verket blir så annorlunda beroende på var det är nägonstans, natt eller dag. Släckt eller tänt. Spänningen innan man tänder verket för första gången är det bästa. Man får se det släckt och sen får det liv. Det är också så flexibelt trots att det är glasrör.
Foto: Daniel Camerini och Josefin Eklund

Det var en bok med bilder av neonkonstnären Dan Flavins verk som fick henne på fall. Det var under den tiden då hon fortfarande hade siktet inställt på techbranschen och startup-scenen. Hon jobbade på en reklambyrå och läste en kurs i InDesign, ett designprogram för tryckta och digitala medier. Luncherna på den kursen var, som Josefin själv uttrycker det, ”ganska stela”. Så istället gick hon vidare till Stadsbibliotekets konstavdelning.

En animerad GIF-bild på Josefins Instagramsida. Det scrollar uppefrån och ner en bit så man ser flera inlägg. Sedan börjar animering om från början.
Josefins instagramsida, där hon lägger upp sina verk och får dem sålda.

Därefter har det rullat på i rasande fart. Från att lägga upp inspirationsbilder på andras neonkonstverk på sin Instagram, till att faktiskt designa egna verk och ta emot beställning efter beställning.

– Jag vet inte riktigt hur det hände. Men mitt Instagramkonto gav det säkert en skjuts. Jag hade ingen tanke alls på att jag ville hålla på med det här. Det var mycket tajmingen!

Men det har inte alltid varit medvind för Josefin. Eftersom hon varken blåser eller böjer glaset själv, har det varit en utmaning att hitta rätt leverantör.

– Via skyltföretagen i Sverige var det jättedyrt. Jag provade att beställa från Ukraina, men där var det så billigt att det kanske inte var helt reko. Dessutom tolkade de in mina former fult och det blev jättedåligt, slarvigt och något gick alltid sönder.

Till slut hittade hon glasblåsaren Ilian i Bulgarien som också tillverkade neonljus.

– Han är den bästa jag har jobbat med. Han tolkar inte in något själv, som de flesta andra gör. Han följer min design, som är lite lurig med väldigt raka streck och runda svängar.

Josefin kommer snart att lämna Göteborgs neonscen och flytta till en något större scen, i Stockholm. Det Berlinbaserade företaget Sygns gjorde ett liknande drag när de stängde ner sin filial i Göteborg och centraliserade allt i Tyskland och Polen. Grundaren Felix Hartz förklarar på tyskklingande engelska varför det föll sig naturligt.

”För att vara riktigt ärlig, i ljuset av det hela ser det mörkt ut.”

Tommy Gustafsschiöld, neonglasblåsare

– Vi bestämde oss för att byta från ett manuellt designsystem till ett digitalt. Därför flyttade vi produktionen till där den behövdes.

De utvecklade en ny teknik med en nätbaserad konfigurator, där kunden själv kan designa sin neonskylt.

– Vissa säger att neon är retro, ”old school”. Det är det inte. Varje generation bidrar med sin egen framställning och använder det i samtiden, säger Felix.

Tommy Gustafsschiöld från Nordiska Neon & Diod ställer sig tveksam när det kommer till neonhantverkets framtid i Sverige.

Porträtt av Josefin, från midjan och uppåt. Hon håller armarna i kors och sneglar in i kameran. Hon har på sig en lilla t-shirt med en svart drake på. Under t-shirten har hon en tröja med batikmönster. Hon har en stor blå ring på höger hand, örhängen i vänster öra och rött hår. Från vänster  sida har hon ett rött sken i ansiktet från ett neonverk som hänger snett bakom henne. I förgrunden hänger fler av hennes neonverk, gröna och ur fokus.
Josefin söker ständigt efter nya utvecklande riktiningar hon kan ta sitt skapande. Nästa steg hon vill ta är att skapa eget företag. Nu efter intervjun har Josefin gått över till att jobba med neon på heltid.
Foto: Daniel Camerini

– Det ser inte bra ut. Det finns ett stort intresse hos konstnärer och konsthantverkare, men det finns ingen som är genuint intresserad av att lära sig hantverket. Det är en lång process där man är helt upplärd först efter tio år. För att vara riktigt ärlig, i ljuset av det hela ser det mörkt ut.

Josefin säger att det är avgörande för hantverkets överlevnad att det fortsätter finnas glasblåsare i Sverige, men har känslan av att det finns få kvar.

– Man hör ju rykten ibland om att det finns någon som har en neonstudio i Göteborg, men ingen vet. Det är mycket en familjegrej. Ilian utbildar sin son till exempel. Det är ju ett hantverk så det är mycket som krävs.

Innan hon hinner påbörja nästa mening kommer Maj-Britt in i rummet och hoppar upp i hennes knä. Det är hennes hund, ett bra sällskap i karantänen när neonet är i Stockholm.

– Men jag skulle gärna vilja lära mig någon gång. Det finns liksom ingen neonutbildning. Eller jo. I Brooklyn, USA. Och i Manchester, England. Jag har varit sugen på att gå någon kurs i New York. Jättesugen.

Klicka HÄR för att själv vandra under Göteborgs neonsken