Så länge vingarna bär

Kattleberg Airport. Så lyder Kjell Brattfors exklusiva postadress,

där han förutom att bedriva sitt eget intresse även vill inspirera andra

till att börja flyga.

Ljud, redigering, text och foto: Julia Wide


För 19 år sedan tog Kjell Brattfors första steget mot drömmen om en egen flygplats och köpte marken i Kattleberg, ett område på 82 000 kvadratmeter som hittas några kilometer norr om Älvängen. Efter otaliga timmar underhåll, slit och passion består den idag av en 700 meter lång landningsbana, en klubbstuga och två flygplanshangarer.

Inuti hangarerna trängs flera olika typer av privatplan, men det nyaste tillskottet är ett flygplan i modellen Antonov AN-2, ett ryskt gammalt besprutningsplan från år 1980. Planet är 13 meter långt, väger 5,5 ton och är världens största enmotoriga dubbeldäckare. När Kjell först köpte planet var det bara skrot och det fanns ingen tanke på att planet skulle upp i luften igen, men efter att han år 2018 sålt sin gamla AN-2a började han rusta upp vraket. Idag är planet det enda flygfärdiga i Sverige utav samma modell, och Kjell flyger med sin trofé på olika jippon och flygshower runtom i Europa.

– Det är ofta jag flyger in på banor och folk ropar ”Där är den där AN-2an vi har hört talas om, nu har jag sett den!”, säger han.

Kjell har efter att planet renoverats startat en ideell förening som heter Antonov-ll Sweden, där syftet är att bevara och flyga med planet runtom i Sverige. Han menar att istället för att annonsera om föreningen ska folk som verkligen brinner för samma sak kunna komma spontant. Medlemmar får chansen att flyga med i cockpit och uppleva maskinen uppe i luften.

Jean-Pierre Bovin är Kjells Co-pilot har varit med och startat upp föreningen Antonov-ll Sweden. Sedan han tog sitt flygcertifikat år 2016 har han flugit själv med minde flygplan. Nu håller han på att lära sig flyga den stora AN-2an.

Det bästa med att flyga är när man åker upp en sommarkväll i solnedgången och allt är helt stilla. Det är som att dra en smörkniv genom smör, det är bara helt lent och känns ingenting.

Jean-Pierre Bovin, flygfantast

Kjell Brattfors beskriver sitt flygande och allt som hör till mer som en livsstil än som ett intresse. Efter att han rustat upp det ryska besprutningsplanet menar han att det är just den maskinen som fått honom att fortsätta med det han gör. Efter 2000 flygtimmar med sin AN-2a verkar Kjell lika nyförälskad i planet som när han flög med det för första gången. Och så länge vingarna bär kommer Kjell att vilja fortsätta flyga.

Kattleberg Airport i bilder

Häng med när Kjell Brattfors visar upp sin flygplats Kattleberg Airport

genom att klicka dig fram bland bilderna i bildspelet.

Bild 1-4: Kjell Brattfors flygplan i modellen Antonov AN-2, ett ryskt gammalt besprutningsplan från 1980 som också är världens största enmotoriga dubbeldäckare. Plåten har bevarats i samma färger och text som den hade på sovjettiden. Kjell har dock skrivit till ”Kattleberg Airport” på ryska för att matcha originaltexten.

Bild 5: Jean-Pierre Bovin är Kjell Brattfors Co-pilot och de har tillsammans startat upp föreningen ”Antonov 2 Sweden”, där syftet är att bevara och flyga med AN-2an runtom i Sverige.

Bild 6-7: Klubbstugan, som är inredd med gamla flygplansdelar och fotografier på Kjells tidigare maskiner. Här samlas medlemmarna i föreningen för att dela sitt flygintresse, sin kunskap och sina erfarenheter mellan varandra.

Bild 8: Verandan ligger i anslutning till klubbstugan och har utsikt över hela landningsbanan.

Lämna en kommentar